Çaykovski İstanbul’da
Açıklama
Çaykovski İstanbul’da
Çaykovski’nin İstanbul’a gelişini, şimdiye dek ancak günlüklerini dikkatle okuyanlar bilirdi. Ünlü besteci 1886’da ve 1889’da Avrupa seyahatleri sırasında bindiği geminin uğradığı bu büyülü Şark şehrinde kısa da olsa vakit geçirmişti. Ancak bu kısa seyahatlerine, Tepebaşı Bahçesi’nde Lange Bey’in yönettiği bir klasik müzik konserinin yanı sıra pek çok gezintiyi, Galata Köprüsü’ne bakan bir kahvehanede kahve keyfini, mehtap sefalarını, Beyoğlu’nu, Ayasofya’yı, Yerebatan Sarayı’nı sığdırdı. Besteci, orkestra şefi ve müzik tarihçisi Emre Aracı, Çaykovski’nin günlüğündeki bilgileri dönem kaynaklarından derlediği bilgiler ve fotoğraflarla desteklerken, 19. yüzyıl sonundaki İstanbul’un renkli ve zengin müzik yaşamına da bir pencere açıyor.
Emre Aracı (1968) Ankara’da doğdu. Yedi yaşında müzik derslerine başladı. Edinburgh Üniversitesi Müzik Fakültesi’nden BMus (Hons.) ve doktora dereceleri ile mezun oldu. Müzik alanındaki birikimini sanat, eski binalar, edebiyat, tarih ve diplomasi başta olmak üzere farklı ilgi alanlarıyla harmanlayarak, daha çok Osmanlı İmparatorluğu’nda 19. yüzyılda ortaya çıkan Avrupai müzik geleneği üzerine düzenlediği konserlerle konferansların yanı sıra kitap, makale, CD kayıtları ve belgesel türünde eserler veriyor. Osmanlı Sarayı’ndan Avrupa Müziği, Savaş ve Barış: Kırım 1853-56, Boğaziçi Mehtapları’nda Sultan Portreleri ve İstanbul’dan Londra’ya CD’lerini kaydeden Aracı’nın bu albümlerinden seçkiler Invitation to the Seraglio (Warner Classics) ve Euro-Ottomania (Brilliant Classics) adları altında tekrar basılarak The Gramophone dergisinden övgü aldı. Ahmed Adnan Saygun – Doğu Batı Arası Müzik Köprüsü (2001), Donizetti Paşa – Osmanlı Sarayının İtalyan Maestrosu (2006), Naum Tiyatrosu – 19. Yüzyıl İstanbulu’nun İtalyan Operası (2010), Kayıp Seslerin İzinde (2011), Yusuf Agâh Efendi – 18. Yüzyıl Londrası’nda İlk Türk Büyükelçi (2013) ve Elgar Türkiye’de (2014) kitaplarını kaleme alan Aracı’nın besteleri arasında Boğaziçi Mehtapları keman konçertosu ve Prag’da kaydedilen Kayıp Seslerin İzinde senfonisi ile birlikte librettosunu kaleme alarak kısmen aranjmanını hazırladığı V. Murad balesi bulunuyor. 1987’den beri İngiltere’de yaşayan Aracı araştırmalarını ve çalışmalarını Nurol Holding ve Çarmıklı Ailesi’nin desteğiyle
sürdürüyor.